top of page

Lijst van de veertig films (1920-1961) die op aanvraag kunnen worden bekeken in de cinemazaal van het filmmuseum:

° Drogekunst Broeders, Georges de Jeunel, 1920.

De eerste Vlaamse stille films komen in 1920 tot stand. Het drama De Storm des Levens bleef niet bewaard. Derhalve is de slapstick Drogekunst broeders van Georges de Jeunel de oudste bewaarde Vlaamse film.

 

° Leentje van de zee, Little Roland Studio, 1928.

De film Leentje van de zee uit 1928 vertelt het verhaal van een meisje dat als baby een schipbreuk overleeft en door vissers wordt gered en grootgebracht. Een toerist uit de stad die haar tracht te verleiden, wordt vermoord. De rechter, die het proces leidt, herkent Leentje aan het geboorteteken dat hij op haar arm heeft aangebracht.

Voor haar scenario krijgt Anne Fryters de tweede prijs in een wedstrijd van de Amerikaanse
 uitgeverij Brewster Publications. De film komt nooit verder dan een vertoning in de bioscoop van de Antwerpse zoo.

 

° De verloofde uit Canada, Little Roland Film, 1934.

Komedie rond een Vlaamse volksjongen die naar Canada is uitgeweken en, eens rijk geworden, naar huis terugkeert. Maar ondertussen heeft zijn verloofde Betty kennis met een andere man, Sus. De vrouw zwicht niet onder de druk van haar ouders en trouwt met Sus, waarna de volksjongen naar Canada terugkeert.

            Met theaterkomiek Louis Staal

 

° De Witte, Jan Vanderheyden Film, 1934.

Verfilming van de gelijknamige schelmenroman van Ernest Claes uit 1920. De eerste productie van Edith Kiel en Jan Vanderheyden blijft met een paar miljoen bioscoopgangers veruit de populairste Vlaamse film aller tijden. De technische ploeg komt uit Duitsland en de studio-opnamen vinden plaats in Berlijn. De Berliner Philharmoniker neemt de filmmuziek van Renaat Veremans op.

            Met Jef Bruyninckx, Willem Benoy en Magda Janssens

 

° Alleen voor u, Jan Vanderheyden Film, 1935.

Vlaamse operette rond de liefdesperikelen in een mondain hotel. Buitenopnamen in Antwerpen en binnenopnamen met Duitse technici in de Jofa studio’s in Joannisthal (Berlijn – Duitsland).

            Met Paula Cortez en Frits Vaerewyck

 

° Uilenspiegel leeft nog, Jan Vanderheyden Film, 1935.

Liefde en kolder rond de Damse fanfare De Uilenspiegels. Geïnspireerd op de roman De fanfare van de Sint-Jansvrienden van Ernest Claes. Buitenopnamen in Brugge en Damme. Binnenopnamen in de Cinetone filmstudio’s in Amsterdam.

            Met Jef Bruyninckx en Nand Buyl

 

° De wonderdoktoor, Jan Vanderheyden Film, 1936.

Een beginnende arts geraakt verstrikt in een driehoeksverhouding. Naar het gelijknamige toneelstuk van Jos Janssen. Buitenopnamen in Sint-Job-in-‘t-Goor. Binnenopnamen in Les Studios Belges in Etterbeek.

            Met Robert Maes en Jan Cammans

 

° Havenmuziek, Jan Vanderheyden Film, 1937.

Drie zeelui zetten voet aan wal in hun thuisstad Antwerpen. Daar geraken zij ongewild verwikkeld in een drugstrafiek. Binnenopnamen in Les Studios Belges in Etterbeek.

            Met Jef Bruyninckx, Frits Vaerewyck en Pol Polus

 

° 3 flinke kerels, Jan Vanderheyden Film, 1938.

Tragikomedie rond drie medewerkers van de Antwerpse krant De Avondgazet. Binnenopnamen in de Sacal-British studio in Etterbeek.

            Met Frits Vaerewyck, Nand Buyl en Pol Polus

 

° Een engel van een man, Jan Vanderheyden Film, 1939.

Een Lierse zangvereniging wint een prijs in Antwerpen, maar werkt zich in nesten. Bewerking van de novelle De zachte keel uit de bundel Pijp en tabak van Felix Timmermans. Buitenopnamen in Lier en voor de binnenopamen wordt voor het eerst de eigen studio in de Pyckestraat in Antwerpen gebruikt. Filmdebuut van Charles Janssens en laatste film met Willem Benoy.

            Met Willem Benoy en Charles Janssens

 

° Met de helm geboren, Jan Vanderheyden Film, 1939.

Een kranige boerenjongen bouwt met vallen en opstaan aan een betere toekomst. Het verhaal situeert zich in een arbeidersmilieu, maar de sociale diepgang ontbreekt. Andere traditionele ingrediënten zijn wel prominent aanwezig: de stad Antwerpen en de liefde. 

            Met Jef Bruyninckx, Nand Buyl en Fred Engelen

 

° Janssens tegen Peeters, Jan Vanderheyden Film, 1940.

Terwijl twee buren-middenstanders met elkaar kibbelen, worden hun kinderen op elkaar verliefd. Voor het eerst wordt de titel ‘volksfilm’ bij de lancering gebruikt. Deze in de eigen studio opgenomen ‘winterfilm’ wordt een groot succes.

            Met Charles Janssens, Pol Polus en Nini de Boël

 

° Wit is troef, Jan Vanderheyden Film, 1940.

Gastacteurs zijn Beerschot voetballer Raymond Braine en het Brusselse ‘ketje’, de cabaretier Renaat Grassin. Geïnspireerd op het succes van de film Bossemans en Coppenolle van Gaston Schoukens over de vete tussen de supporters van twee Brusselse voetbalploegen. Première op 9 mei, de avond voor de Duitse inval. De film gaat pas in de herfst van 1940 in roulatie.

            Met Renaat Grassin, Raymond Braine en Yvonne Verbeeck

 

° Janssens & Peeters, dikke vrienden, Jan Vanderheyden Film, 1940.

Binnen het jaar krijgt de succesfilm Janssens tegen Peeters een vervolg. Hoewel de kibbelende families de strijdbijl hebben begraven, blijft de spanning te snijden. Buitenopnamen in de Antwerpse wijk Sint-Mariaburg.

            Met Charles Janssens en Pol Polus

 

° Veel geluk Monika, Jan Vanderheyden Film, 1941.

Vier vrijgevochten vriendinnen verbergen hun onzekere levenswandel wanneer de oom en de tante van Monika onaangekondigd komen inwonen. Dit buitenbeentje in de filmproductie van Kiel en Vanderheyden richt zich naar een jong publiek.

            Met Louise Colpijn, Martha Dua en Vera Bosmans

 

° Een aardig geval, Jan Vanderheyden Film, 1941.

De adoptie van een jonge kerel zet het leven van een kinderloos echtpaar op stelten. Edith Kiel wordt voor het eerst in de generiek vermeld als de verantwoordelijke voor de regie. Daarnaast tekent zij voor het scenario, het draaiboek en de liedjesteksten. 

            Met Nand Buyl, Jan Cammans en Art. Van Thillo

 

° Antoon de flierefluiter, Jan Vanderheyden Film, 1942.

Een vermeend vaderschap en de betwisting rond een weiland zetten de toekomst van Antoon op de helling. Synopsis van de hand van Felix Timmermans. De opnamen vinden plaats in Pulderbos (Zonhoven) en Wommelgem.

            Met René Bertal en Jos Gevers

 

° Uit hetzelfde nest, Antwerpse Filmonderneming (A.F.O.), 1952.

Een norse zaakvoerder wil via een persoonsverwisseling een levensverzekering opstrijken. Eerste naoorlogse film van Kiel en Vanderheyden. Enkele sfeerbeelden in de straten van Antwerpen uitgezonderd, vinden de opnamen plaats in een studio in de Duitse stad Göttingen.

            Met Jos Gevers en Charles Janssens

 

° De moedige bruidegom, Antwerpse Filmonderneming (A.F.O.), 1952.

Een lustige vrijgezel wil absoluut trouwen met zijn jeugdliefde. Hoofdrollen voor de Antwerpse komiek Charles Janssens en zijn onafscheidelijke tegenspeelster Co Flower. Edith Kiel vond dit haar slechtste film.

            Met Charles Janssens en Co Flower

 

° Schipperskwartier, Antwerpse Filmonderneming (A.F.O.), 1953.

Een kruidenier die zijn vriend aan een vrouw wil helpen, werkt zichzelf in nesten. Deze film is het grootste naoorlogse succes van A.F.O.

            Met Charles Janssens en Co Flower

 

° Sinjorenbloed, Antwerpse Filmonderneming (A.F.O.), 1953.

Twee van elkaar vervreemde broers geraken verwikkeld in dezelfde smokkelzaak. Laatste samenwerking met Jef Bruyninckx als acteur.

            Met Charles Janssens, Jef Bruyninckx en Paul ’S Jongers

 

°’t Is wreed in de wereld, Brabo Film, 1954.

Een verlovingsfeest loopt uit de hand, maar aan het einde valt alles terug in de plooi. Verfilming van het gelijknamige belle-époque blijspel Van Gustaaf de Lattin. Eerste productie van Brabo Film onder impuls van Joris Diels. Montage door Jef Bruyninckx.

            Met Bob Storm en René Bertal

 

° De Hemel op aarde, Antwerpse Filmonderneming (A.F.O.), 1954.

Een herbergier die de verloving van zijn zoon wil redden, schept meer verwarring dan duidelijkheid. Volgens Edith Kiel een van haar beste films.

            Met Charles Janssens en Yvonne Lex

 

° De spotvogel, Antwerpse Filmonderneming (A.F.O.), 1954.

Wanneer een dokter de erfenis van een cabaret niet meldt aan zijn vrouw stapelen de moeilijkheden zich op. Charles Janssens speelt een dubbelrol als geneesheer en marktkramer.

            Met Charles Janssens en Co Flower

 

° De roof van Hop-Marianneke, Brabo Film, 1954.

Tweede en laatste Brabo Film onder de leiding van Joris Diels. Gebaseerd op de ontvoering van Hop-Sinjoorke uit het museum van Mechelen door Antwerpse studenten. Voor de rechtbank wordt het verhaal met flash-backs verteld.

            Met Paul Cammermans en Denise De Weerdt

 

° Min of meer, Antwerpse Filmonderneming (A.F.O.), 1955.

Een schoenmaker geraakt verstrengeld in de vete tussen de burgemeester en de pastoor. Geïnspireerd op de film Don Camillo uit 1952. Dit is de laatste A.F.O.-film met Co Flower en Charles Janssens.

            Met Charles Janssens, Jan Cammans en Yvonne Lex

 

° De bruid zonder bed, Antwerpse Filmonderneming (A.F.O.), 1955.

Een pas getrouwd koppel maakt ruzie, maar door de tussenkomst van twee Bohemers komt alles in orde. Met de Woodpeckers, de gebroeders Jef en Cois Cassiers, en Denise De Weerdt treedt een nieuwe generatie acteurs op de voorgrond.

            Met Denise De Weerdt en de Woodpeckers

 

° De klucht van de brave moordenaar, Neptunus Film, 1956.

Een cipier omringt een man die ten onrechte in de gevangenis belandt met goede zorgen. Naar het gelijknamige toneelstuk van Jos Janssen. Voormalige topmedewerkers van A.F.O. zijn de drijvende krachten: Jef Bruyninckx (realisatie, regie en scenario) en de steracteurs Charles Janssens en Co Flower. 

            Met Paul Cammermans, Charles Janssens en Co Flower

 

° Boevenprinses, Antwerpse Filmonderneming (A.F.O.), 1956.

Een zelfverzekerde persfotografe slaat met de hulp van twee onbeholpen vrienden niet alleen een bende in de boeien, maar ook een verloofde aan de haak.

            Met Denise De Weerdt en de Woodpeckers

 

° Mijn man doet dat niet, Antwerpse Filmonderneming (A.F.O.), 1956.

Een vlijtig kaderlid werkt zich in moeilijkheden op zijn werk en in zijn huwelijk. Terugkeer van acteur Nand Buyl, de Schipper naast Mathilde uit de gelijknamige televisiereeks, naar het witte doek.

            Met Nand Buyl en Robert Marcel

 

° Vuur, liefde en vitaminen, Neptunus Film, 1956.

Een sergeant-pompier, al twintig jaar weduwnaar, redt een papagaai uit een brand. Hij maakt kennis met een excentrieke familie en beleeft het avontuur van zijn leven.

            Met Charles Janssens en Co Flower

 

° Rendez-vous in ‘t paradijs, Antwerpse Filmonderneming (A.F.O.), 1957.

Alleenstaanden en weduwen zoeken een levenspartner en op iedere pot past een deksel. Laatste optreden van Theo Van den Bosch, Magda Lausanne, Ivonne Lex en Nand Buyl in een Kiel-film. 

            Met Theo Van den Bosch, Magda Lausanne, Yvonne Lex en Nand Buyl

 

° Wat doen we met de liefde?, Neptunus Film, 1957.

Een muziekgroep verzorgt optredens op een passagiersschip tijdens een cruise op de Middellandse Zee. De leden worden een na een verliefd op de zangeres. Met de Woodpeckers verkleed als sultans. Naar de gelijknamige roman van Jeroom Verten.

            Met Anny Andersen en Paul Cammermans

 

° Het meisje en de madonna, Antwerpse Filmonderneming (A.F.O.), 1958.

Twee verlaten meisjes banen zich een weg door de oorlogsmiserie en gaan op zoek naar hun familie. De enige melodramatische film van Kiel is commercieel geen succes. Wel krijgt die de prijs voor de beste fotografie op het festival van Antwerpen (1958).

            Met Denise De Weerdt en Jaak Germain

 

° Het geluk komt morgen, Neptunus Film, 1958.

Een professor ontdekt een middel dat de vermoeidheid wegneemt en nieuwe levenskracht geeft. Hij wil dat lanceren op de Wereldexpo van 1958, maar enkele snoodaards willen dat voor andere doelen gebruiken.

            Met Charles Janssens en Co Flower

 

° Vrijgezel met 40 kinderen, Neptunus Film, 1958.

Om aanspraak te maken op de erfenis van een verre nicht moet een vrijgezel het voortbestaan waarborgen van een weeshuis. Maar zijn opvattingen botsen met die van directrice. Laatste langspeelfilm die Jef Bruyninck regisseert en laatste film van het productiehuis Neptunus.

            Met Charles Janssens en Co Flower

 

° Een zonde waard, Antwerpse Filmonderneming (A.F.O.), 1958.

Een schuchtere jongen die aan de aandacht van zijn tantes ontsnapt, steunt twee hulpbehoevende neven en verovert daardoor het hart van een mooi meisje. Het filmdebuut van Gaston Berghmans.

            Met Gaston Berghmans en Frida Linzi

 

° De duivel te slim, Antwerpse Filmonderneming (A.F.O.), 1960.

Twee muzikanten die de getuige zijn van een moord vluchten voor een bende gangsters. Geïnspireerd op de film Some like it hot van Billy Wilder met Marilyn Monroe uit 1959. Laatste film van acteur Jaak Germain.

            Met Gaston Berghmans en de Woodpeckers

 

° Hoe zotter, hoe liever, Antwerpse Filmonderneming (A.F.O.), 1960.

Een armoedige postbode en zijn joviale neef vinden na een heleboel misverstanden de ware liefde. De film draait rond het talent en de mimiek van acteur Cois Cassiers.

            Met Gaston Berghmans en de Woodpeckers

 

° De stille genieter, Antwerpse Filmonderneming (A.F.O.), 1961.

Kluchtige toestanden en een pak misverstanden rond een vermeend liefdesnest. Geïnspireerd op de film The appartment van Billy Wilder uit 1960. Het dagblad Het Volk geeft de dertigste en laatste volksfilm van Edith Kiel de quotering ‘voor volwassenen’.

            Met Gaston Berghmans, Kalinka en Paula Geerts

bottom of page